Saturday, May 4, 2013

PUDING KARAMEL



Permintaan dari jiran sebelah rumah yang sedang hamil sekarang ni....tetiba dia mengidam nak makan. Puas cari tak jumpa kat kedai. Dia call akak dan mintak buatkan...mintak lebihkan gula hangusnya tu..

Esoknya selepas masak dan sejukkan dalam petiais baru bagi kat dia. Sebabnya kat rumah dia tu ramai kanak2 riang...kang tak sempat sejukkan dah habis. Memang betul jangkaan akak...tak sampai 3 minit dah tinggal separuh...

Akak guna resepi ni...kepada yang nak mencuba:

Bahan untuk gula hangus:

1/2 cawan gula
1/2 cawan air

Caranya:
 Masukkan gula dalam periuk dan masak dengan api sederhana...biarkan mencair sedikit. Kacau dan bila hampir separuh mencair baru masukkan air. Berhati-hati kerana gula sangat panans dan semasa masukkan air kerana mungkin akan terpercik keluar dari periuk...goyang2 kan periuk dan kacau sekali sekala sehingga gula mendidih dan mencair keperangan...(jgn sampai hangus...nanti pahit). Selepas tu masukkan segera kedalam bekas yang hendak digunakan untuk memasak puding nanti..

Bahan untuk puding:

5 biji telur (akak guna A)
1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat
1/2 tin air
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam (optional)

Caranya:
Pukul telur sehingga rata. Masukkan susu cair, susu pekat, air dan esen....kacau hingga semua rata (akak guna whisk) tapis dan masukkan kedalam bekas gula (karamel) tadi.

Kukus lebih kurang 40 minit...

Bila dah masak...biar sejuk sekejap dan terbalikkan atas pinggan atau bekas yang sesuai..

Tu je...senangkan..


posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment